/STRANGLED/
2016-os magyar bűnügyi thriller
rendező: Sopsits Árpád
operatőr: Szabó Gábor
vágó: Kovács Zoltán
gyártó: FocusFox Studio
szereplők:
Szervusz, kedves Blog-Vándor!
Múlt héten úgy döntöttünk Császárnővel és Bókemberrel (legjobb droogs ever), hogy elkapjuk A martfűi rém utolsó pécsi vetítését, és bár a tervezettnél kalandosabbra sikerült az este (félreértések a jegyfoglalásnál meg ilyesmi), meglepő boldogsággal hagytam el a mozitermet, és kedvem szottyant összefoglalni a gondolataimat. Mivel elég friss az élmény, a jövőben valószínűleg változni fog a véleményem a filmről, ezért kérlek, ne komoly kritikaként tekints erre a bejegyzésre, hanem inkább sebesen surranó gondolatfolyamként.
Először is szögezzük le, hogy a film valós események alapján készült, vagyis a kerek egészet alkotó történet kedvéért viszonylag szabadon kezelték a tényeket (ha a teljes igazság érdekel, akár wikipédián is utánaolvashatsz Kovács Péter kéjgyilkos esetének). Végtére ez egy bűnügyi thriller, nem dokumentumfilm. A nézők teljes bevonását személyes viszonyrendszerekkel, érdekek ütköztetésével, karaktermotivációval és -fejlődéssel érjük el, így lehelünk életet a cselekménybe. Ugyanakkor nekem úgy tűnt, hogy ebbe az alkotásba túl sok élet jutott, és most nem a 18-as karikát kivívó erőszakra és felpuffadt vízi hullákra gondolok, ó dehogy, azt nagyon bírtam. Inkább az volt a gondom, hogy túl sok figurának jutott központi szerep, ami azt eredményezte, hogy tulajdonképpen nincs főszereplője a filmnek. Ez a hiány avagy túladagolás (kinek mi) kissé megnehezíti számomra a befogadást. Mindenki érdemes arra, hogy jobban belelássunk a világába, megértsük az ő saját nézőpontját, és ettől mintha elveszne a fókusz.
Lehet személyes ÉS szociális kérdéseket pedzegető drámát fabrikálni, ami ráadásul még komcsi-kritikus is, ékes példa erre A mások élete. Zseniálisan fűzi egybe ezeket a témákat, és úgy vonultat fel szépen kidolgozott karaktereket, hogy közben minden szál egy központi alaknál egyesül; a rendszer nyomása és a többi szereplő cselekedetei egyformán hangsúlyos hatást mérnek rá, így téve lehetővé, hogy a cselekmény gördülékenyen haladjon, és hogy a néző abszolút bevonódjon a történetbe. A martfűi rémben nincs ilyen alak, nincs azonosulási pont, mert bárki az lehetne.
Szóval látszik, hogy szakértőkkel van dolgunk, és bár hosszabb ideig ecseteltem azt az egy darab dolgot, ami böki a csőrömet, a pozitívumok többen vannak. Mindenképp érdemes támogatni a magyar filmipar felvirágoztatását, hadd szabaduljon az igénytelen copypaste romcomok futószalagon folyó gyártásának béklyójától. Please.
Mindenesetre kösz, hogy ismét meglátogattál. Ha láttad A martfűi rémet, és egyáltalán nem értesz egyet a fent leírtakkal, vagy esetleg más kérdések foglalkoztatnak a filmmel kapcsolatban, ne fogd vissza magad, támadj a billentyűzetre - és szeretettel várlak a csevegőbe is!
Bye-bye, és ha egy mód van rá, ne hordj piros magassarkút, amikor este egyedül csatangolsz a sötét utcákon. Túl figyelemfelkeltő...
Bye-bye, és ha egy mód van rá, ne hordj piros magassarkút, amikor este egyedül csatangolsz a sötét utcákon. Túl figyelemfelkeltő...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése