2018/12/26

szociális szerda | Könyves jók és rosszak listája


Szervusz, kedves Blog-Vándor!

Visszatérő díszvendégünk, Virág (@ A penchant for Fantasy ) nemrég lefordított egy könyves kérdősort, mely alapján kiderül, hogy jó olvasók vagy rossz olvasók voltunk-e az utóbbi évben. Ez az eredetileg Mikulás ünnepére szánt kihívás tökéletesen beillik évösszegzésnek is, ezért külön köszönöm Neki, hogy az év utolsó szerdájára ilyen aktuális bejegyzés jutott! :)



Virág válaszait ITT találod -- és bizony akadnak kérdések, amik specifikusan külföldi könyves szolgáltatásokra vonatkoznak. Van, amit le lehet fordítani molyos aktivitásra, van, amit nem, de igyekszem más választ adni rájuk, mint "bocs, ez rám nem érvényes"... lássuk!


1. ARC-ot kaptál, és nem véleményezted: ROSSZ.

Ugyan soha életemben nem kaptam "advanced reading copy"-t, vagyis nem szoktam jelentkezni, hogy megjelenés előtt elolvasnék és értékelnék valamilyen regényt, de egyre gyakrabban szoktam előrendelni mindenfélét egyenesen a kiadóktól. Na, de hogy rögtön elolvassam és véleményezzem is... az nagyon-nagyon-NAGYON ritka.


2. 60%-nál kisebb a visszajelzési rációd Netgalley-n: ROSSZ.

Ez a honlap egy elektronikus ARC-kérvényező, ill. -véleményező felület, szóval most az e-könyveim "kiolvasottságát" vettem alapul. Ahogy végignéztem a 2018-as olvasmánylistámon, észrevettem, hogy hoppácska! Idén csak 2 könyvet olvastam az e-olvasómról: L. F. Baum Oz, a nagy varázslóját és Kosztolányi Zsivajgó természet c. kötetét, értékelni pedig egyiket sem értékeltem, még csillagosan sem.
Shame. Shame. Shame.


3.Molyon csillagoztál egy könyvet, és teljes véleményt ígértél... de sose tetted meg: ROSSZ.

Sajnos gyakran előfordul, hogy valamiről nagyon írni akarok, aztán nem is tudom... jobb szó híján lámpalázam lesz. Annyira tartok attól, hogy nem lesz elég minőségi a fejemben formálódó értékelés, hogy inkább meg se írom. Ezt hívják elkerülő hadműveletnek, és utálom, hogy mennyire gyakran veszem igénybe ezt a stratégiát, de dolgozunk az ügyön a Doktornőmmel.


4. Hajtottál már be lapot egy könyvben: JÓ.

Nini, egy jó pont! Már majdnem szégyellem magam. :'D
Megértem, miért bánnak néhányan durvábban a könyveikkel -- pl. beleírnak, meghajtogatják vagy kihúzóval esnek neki --, értem, hogy ettől személyesebb lesz a könyv-olvasó élmény, de én tovább akarom hagyományozni a leendő "könyvtáramat" a gyermekeimre és azok gyermekeire (ha lesznek ilyenek), ezért óvatosabban bánok velük. Nekem elég, hogy az olvasmány a fejemben van, nem kell vizuális megerősítés.


5. Ettél le már könyvet: JÓ.

Nem tudok enni olvasás közben. Talán azért, mert nehezemre esik egyszerre több felé figyelni, ha épp nyakig benne vagyok egy történetben. Ha kikészítek magamnak valamilyen rágcsálnivalót, azt inkább az aktív olvasások közti pihenők alatt majszolgatom el, amikor a könyv már biztonságban van.


6. Hagytál félbe könyvet idén: ROSSZ.

Ennyi rosszaságot szerintem mindenki megengedhet magának. Teljesen egyetértek Virág érvével, miszerint csak időpocsékolás végigszenvedni egy könyvet, ami nem érdekel. Azért megesik néha, hogy annyira felbőszít egy író, hogy nehezemre esik félbehagyni a szennyet, amit kiadott, mert bekapcsol a gőgös énem, és csak arra gondolok, hogy csak azért sem győzhetsz le, csak azért sem, csak azért sem! De szerencsére kezdek leszokni erről a hülye szokásról.


7. Vettél úgy egy szép borítójú könyvet, hogy tudtad, soha nem fogod elolvasni: JÓ.

Ritkán veszek azért könyvet, mert azonnal el akarom olvasni. Inkább gyűjtögetem őket, mint a mókus fenn a fán. Ha pedig valaminek megtetszik a borítója, először a fülszövegét olvasom el, hogy megtudjam, egyáltalán érdekel-e a tartalma. Aztán megnézem, kikölcsönözhető-e a könyvtárból. Ismeretlen szerzőknél mindig a könyvtár az első választásom.


8. Valami fontos dolog helyett inkább olvastál: ROSSZ.

De még mennyire! Számtalanszor, és őszintén szólva nem bántam meg... végül is mindenre van második esély. :'D


9. Átlapozva olvastál egy könyvet: JÓ.

Egyre gyakrabban hallok olyanról, hogy valaki átlapoz egy regényt, és az alapján formál véleményt. Az én agyam nagyon lineárisan operál, szerintem lefagyna a rendszer, ha ilyesmivel próbálkoznék. Sorozatnézésnél még megy a dolog, hosszú évek tapasztalata van a hátam mögött, de azokkal kapcsolatban is mindig rohadtul idegesített, ha nem ismertem minden részletet a cselekményből.


10. Elbuktad a Goodreads Reading Challenge-et: JÓ.

A goodreads felhasználói minden évben felállíthatnak maguknak egy célt arra vonatkozóan, hány könyvet szeretnének elolvasni egy évben. Ilyen mennyiségi elvárásaim nincsenek magammal szemben, legfeljebb annyit szoktam mondani magamnak, hogy ebből meg abból a zsánerből olvass többet. Idén a fantasy volt az a bizonyos zsáner, és tényleg sokkal több fantasy regényt olvastam az előző évekhez képest. Ebben nagy segítség volt Virág is, hiszen pl. a Percy Jackson univerzumba is csak miatta ugrottam fejest -- és fantasztikus élmény volt!


11. Elbuktad a könyvvásárlási tilalmad: JÓ.

Tilalom felállítása nélkül nem lehet megszegni a tilalmat, ugyebár...


12. Befejeztél egy könyvet, de nem adtad hozzá a molyos adatlapodhoz: JÓ.

Néha törölni szoktam félbehagyott olvasásokat, de hogy ne jelöljem, ha befejeztem valamit? Ilyen még sosem fordult elő.


13. Túl sokáig ültél egy véleményen, így elfelejtetted végül, hogy miről szólt a könyv: ROSSZ.

A fentebb említett elkerülő hadművelet az oka ennek is.


- EREDMÉNY -

jó: 7
rossz: 6

Hmm, sokkal rosszabbra számítottam. De viccet félretéve, nagyon megtetszett ez a kérdéssor, talán jövőre is érdemes lesz elővenni.

Addig is köszönöm, hogy újra meglátogattál. Ha esetleg nem találkoznánk 2019-ig ITT vagy OTT sem, akkor csodás szilveszteri banzájt kívánok, a hozzám hasonló otthonmaradós molyoknak pedig további jó olvasást!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése